Week 7!

24 maart 2022 - Moshi, Tanzania

Een tweetal weken later dan gepland... maar hier is hij dan, onze volgende blog!

Tijdens het schrijven van deze blog, waren we reeds druk aan het pakken voor onze vakantie. Zaterdag vertrokken we namelijk op safari met onze ouders. Joepie! We hebben er zo ontzettend hard naar uitgekeken. We hebben ten volle genoten van de ervaring en elkaar (meer hierover in volgende blog morgen).

Maar voordat we meer vertellen over deze onvergetelijke ervaring, vertellen we jullie graag nog even hoe onze laatste schoolweek voor onze vakantie eruit zag…

In tegenstelling tot afgelopen weken, gingen we elk individueel aan de slag in een klas. Julie ging door zoals we bezig waren, namelijk week om week bij de jongste en oudste kleuters. Marte richtte dan weer een nieuwe klas op voor de baby’s en (te jonge) peuters op school. De school verwelkomt dagelijks namelijk heel wat baby’s en peuters die nog te jong zijn om les te volgen/aan een bank te zitten, maar er werd in het verleden nog geen aanbod voor hen voorzien. Marte bracht hier verandering in en richtte in samenspraak met de directeur een nieuwe klas op.

Maar hoe verliep deze week voor ons beiden? We vertellen het graag persoonlijk!

Marte:

"Mijn eerste week in de nieuwe klas vloog voorbij. Het openen van een nieuwe klas doorbrak wat de routine en bezorgde mij een nieuw ‘projectje’ waar ik mij ten volle kon voor gaan inzetten. Reeds sinds vorige week trof ik de voorbereidingen voor deze nieuwe klas. De voorbereidingen focusten zich buiten wat praktische zaken (een lokaal en extra leerkracht zoeken) vooral op het uitwerken van een aanbod voor deze jonge kinderen, want dit was er totaal niet op school, de school is het namelijk ook niet gewend om deze doelgroep te verwelkomen. Ik gebruikte mijn creativiteit en het aanwezige materiaal om een tof aanbod uit te werken. Het was even afwachten of de kinderen aangetrokken zouden zijn tot het aanbod, maar dit werd meteen al duidelijk… ze waren allen dolenthousiast! Ik zag overal verwonderde, stralende, betrokken, blije, …. gezichten. Het enthousiasme van alle kinderen gaven al meteen heel wat voldoening, maar toen kwamen de dankbare reacties van de ouders… Ouders bedankten veelvoudig voor het aanbod (normaal gezien zaten de baby’s/peuters achteraan in de klas op de grond te niksen) en gaven mij ook meteen het vertrouwen door hun kinderen achter te laten bij mij, iets wat niet vanzelfsprekend is aangezien er normaal gezien steeds een andere Tanzaniaanse leerkracht aanwezig was. Deze positieve reacties maakten mij heel erg tevreden én een tikkeltje trots, maar ze gaven mij ook het gevoel echt een meerwaarde te hebben geleverd. Dit was de eerste keer dat ik dit zo enorm heb ervaren. Kortom, ik kan alleen maar besluiten dat het een goede keuze was om deze klas op te richten. Ik brei na deze fantastische eerste week zeker vervolg aan dit ‘project’ na mijn vakantie. Ik kijk er al naar uit!"

PS: geniet gerust mee van mijn week via enkele sfeerbeelden!

IMG_7285IMG_7258IMG_7282IMG_7993IMG_7245IMG_7321DSC_0125DSC_0120DSC_0108DSC_0095DSC_0089DSC_0088DSC_0083IMG_6798IMG_6797

Julie:

"Vanaf deze week ben ik alleen aan de slag gegaan in de kleuterklassen. Ik werkte deze week rond het thema ‘fruit’ met de oudste kleuters, de klas ‘pre-unit’ en wat een zalige week was dit! We hebben zo’n leuke activiteiten gedaan!

Op maandag begonnen we de week met het kennis maken van het fruit aan de hand van de dobbelsteen. De kinderen moesten dan in het Engels zeggen welk fruit er op de dobbelsteen stond. Ook maakten we puzzels (van 2 stukken...) en dat was best verrassend! Heel wat kinderen konden dit niet 😕 Maar ze hebben er nu toch eens kennis met gemaakt en we gaan het zeker nog eens proberen. Ze vonden het wel heel leuk om te doen!

Op dinsdag maakten we samen zoutdeeg en dat vonden ze super. Ze mochten de ingrediënten samen afwegen en daarna alles mengen en kneden. Tot slot kregen ze een stukje deeg en mochten ze experimenteren en proberen om een stuk fruit te vormen! Wat een leuke resultaten :)

Woensdag stond een bezoek aan de markt gepland. We gingen met de bus en dat was al een hele ervaring op zich! Ze keken rond en hun mondjes stonden niet stil 🙂 Eenmaal aangekomen hebben we de verschillende soorten fruit gekocht en waar genomen. Ze mochten voelen en wegen. De kinderen mochten ook zelf het geld aan de verkopers geven. Toen we aankwamen op school hebben we nog een kringgesprek gedaan over wat we allemaal gezien en gekocht hebben. Wat een fijne ervaring!

Op donderdag hebben we een lekkere fruitsalade gemaakt van het fruit dat we zelf gekocht hadden. De kinderen mochten de stukjes allemaal zelf snijden, op een fijn muziekje, en daarna genoot iedereen van het tussendoortje!

Op vrijdag hebben we de fruitsoorten uit zoutdeeg geschilderd met penselen. Ze zijn heel leuk geworden! We hebben ook de dobbelsteen nog eens herhaald om onze week af te sluiten 🙂

Het was zeer fijn om ook eens te ervaren hoe het is om alleen voor de klas te staan hier in Tanzania. Ik heb me helemaal kunnen ontpoppen tot klasjuf en kijk zeker uit naar de komende weken. Het thema fruit sloeg ook helemaal aan! Ze hebben nog nooit zo veel speciale en uitzonderlijke activiteiten mogen doen dus zeker voor herhaling vatbaar! Na onze vakantie werk ik hetzelfde thema uit voor de jongste kleuters dus dat wordt opnieuw #genieten 😉"

IMG_7999IMG_7997IMG_7994IMG_7992IMG_7995IMG_7996IMG_7998IMG_8001IMG_8002IMG_7991IMG_7990IMG_7989IMG_7988IMG_7986IMG_7984IMG_7983

Ziezo… dit was’m alweer, onze 7e week. We zitten officieel over de helft...

Tot morgen, voor alweer een nieuwe blog over onze avonturen op reis!

Groetjesss

1. Joseph van den berghe:
    25 maart 2022
    Prachtig werk geleverd meisjes. Doe zo verder.