Week 3!

11 februari 2022 - Moshi, Tanzania

Week 3!

Deze week begonnen we aan het echte werk. We stonden reeds te popelen om zelf aan de slag te gaan in de school en dat kon vanaf deze week. Hierdoor vloog de week vliegensvlug voorbij! Twee keer met ons ogen knipperen en het was alweer weekend en weekend betekent… blogtijd!

Het zal het je misschien (niet) opvallen, maar onze blog is een dag eerder dan gewoonlijk. Normaal gezien overladen we jullie op zaterdag met al onze verhalen, maar vandaag doen we dit eenmalig op vrijdag. De reden hiervoor is een druk weekend. Jetse en Anissa (twee andere studenten die verblijven in Arusha) komen ons bezoeken, dus we planden reeds heel wat leuke activiteiten in. Op zaterdag gaan we op stap met een organisatie die ons meeneemt naar prachtige watervallen (Materuni Waterfalls) hier in de buurt en een koffieplantage. We zullen genieten van een stevige wandeling, zalig zwemmen in het water van de watervallen, een lekkere lokale maaltijd, zelf koffie maken én bananenbier proeven. Op zondag zullen we naar goede gewoonte samen, met zijn allen, genieten van een rustig dagje zwembad en wat gezelschapspelen.

Leuke vooruitzichten dus, maar laat ons eerst even terugblikken op afgelopen week!

We begonnen onze week lekker nat. Zondagavond begon het stevig te regenen en de weergoden hier in Moshi hadden geen zin om snel te stoppen. Onze eerste effectieve stagedag maandag verliep tussen de regendruppels. Gelukkig had dit slechte weer geen invloed op ons humeur én dat van de kinderen. Ze waren allen laaiend enthousiast. Wat leuk! Dat zorgde ervoor dat wij ook met heel erg veel zin aan onze week begonnen. En nog wat goed nieuws… ons enthousiasme had zich precies overgedragen naar de kinderen in de buurt. Opeens werd de school op maandagmorgen overladen door heel wat nieuwe kinderen. Op vrijdag kwamen er slechts 4 kinderen naar school, maar op maandag waren er maar liefst 25 kinderen, waarvan een hele boel nieuwe. De leerkrachten gaven aan dat ze vermoeden dat wij hiervoor iets tussen zitten. Gezinnen zijn net altijd wat gemotiveerder om naar school te komen wanneer ze weten dat er Westerlingen zijn.

Met deze enthousiaste bende vlogen we er niet veel later in. Er stond heel wat op de planning op maandag. We openden de dag talig. De letters op de schoolmuren worden weinig tot niet benut, dus we besloten meteen tijdens onze talige les deze letters te gaan benutten. We lieten de kinderen met het verse regenwater de letters overtrekken met penselen. Wat was het fijn om hen bezig te zien! Sommige kinderen waren in het begin wat afwachtend, want spelenderwijs kennis maken met taal zijn ze hier namelijk niet gewoon. Na wat aanmoediging gingen alle kinderen er wel helemaal voor. Na de talige opener, speelden we een spel, namelijk memory. Spelletjes spelen doen ze hier eigenlijk ook niet. Het was dus opnieuw iets nieuw voor de kinderen. Gelukkig was het geen al te moeilijk spel en waren ze er allen snel mee weg. Na elk spel riepen ze ‘nog een keer’, dus ze vonden het naar onze ondervindingen leuk. Na wiskunde was er dan nog tijd voor wat beweging. De dobbelsteen die we meebrachten veranderden we in een dierendobbelsteen. Elk dier stond gelijk aan een bepaalde beweging. De kinderen sprongen rond als apen en slopen over de grond als hagedissen. Opnieuw heel erg betrokken kinderen, leuk! Verder die dag speelden we dan nog wat in hoeken in het thema ‘lokale dieren’ en luisterden we naar een verhaal. Een geslaagde eerste dag!

IMG_4972IMG_4954FullSizeRender

IMG_4947

Dinsdag was het zonnetje terug… joepie! We openden de dag met iets wat de kinderen niet gewend zijn om te doen… beeldend werken! We haalden enkele leuke dierenmaskers (letterlijk) van onder het stof in de materiaalkast en lieten de kinderen elk hun eigen masker bestempelen met verf. Achteraf maakten we samen een groepsfoto en toonden we onze maskers ‘apetrots’ in het naaiatelier en de andere klas. Wat glunderden ze allen! Hun blije en trotse gezichten maakten van ons twee zeer blije juffen! Later die dag zongen en dansten we er ook nog op los. We dansten als leeuwen, olifanten, krokodillen, … Naar goede gewoonte waren de kinderen weer allen super enthousiast. Onze muziek bereikte ook het naaiatelier. Enkele naaisters kwamen eens piepen en meegenieten van de dansende kinderen en de muziek. De dag sloten we rustig af met een verhaal.

E3074722-8325-41B4-BCFC-AC24C94C88D3

B3365773-411F-46F1-A0F0-0F9409B04A0B34605439-7DBF-4D2C-996C-94485864CFC1

Op woensdag stond er weer wat hoekenwerk op de planning. Samen spelen in hoekjes zijn ze hier niet gewend, maar de kinderen genieten hier duidelijk wel van. We zien hen namelijk heel erg betrokken spelen, heel erg veel vertellen, … We vulden de hoeken iets anders in dan maandag. De kinderen kleurden kleurplaten in, speelden in de beweeghoek, kleefden stickers, speelden met vingerpoppen, … Na het hoekenwerk gingen we op uitstap. We verlieten de school en gingen in de omgeving op zoek naar de lokale dieren. Om de kinderen het thema ‘lokale dieren’ optimaal te laten beleven, wouden we hen graag de kans geven om de dieren eens echt waar te nemen. Wat was het enthousiasme hiervoor enorm zeg! Alle kinderen liepen, riepen, en keken erop los! We gingen binnen in het hok van de geiten, zochten naar hagedissen met een verrekijker, probeerden een kip te pakken, klommen op de uitkijktoren op zoek naar de apen in de bomen (met succes!) en zoveel meer! Deze activiteit was een schot in de roos. Bij aankomst op school vertelden de kinderen er op los tegen de kinderen van de andere klas. Ondanks dat de kinderen er al heel wat beweging op hadden zitten na onze wandeling, speelden we met zijn allen nog wat met de parachute. De kinderen zijn dol op de parachute! We introduceerden enkele Belgische spelletjes met de parachute. Opnieuw een voltreffer! Tot slot werkten we die dag ook nog wat talig. We tekenden de letters van het alfabet op de grond en de kinderen bedekten de contouren van de letters met kroonkurken. Misschien een banale oefening, maar essentieel in de taalontwikkeling én iets waar hier op school geen aandacht naar gaat. Kinderen komen hier op 2-jarige leeftijd toe op school en horen meteen letters te schrijven in een boekje. De experimenteer- en exploreerfase gaat hierdoor verloren, maar wij proberen de leerkrachten hier wat meer kennis mee te laten maken. Tijdens deze oefening zagen we een enthousiaste leerkracht én kinderen, dus we zijn al deels geslaagd in onze opzet.

IMG_5274IMG_5087IMG_5245

IMG_5244

En toen zat de week er alweer bijna op… het was al donderdag. Net zoals op dinsdag openden we de dag met een blokje ‘beeldend werken’. We gingen niet individueel gaan knutselen vandaag, maar in groep. We maakten een reuze vlinder op een groot blad. De kinderen mochten samen in groep de vlinder verven met penselen. Voor sommige kinderen iets vreemd, want verf hebben ze nog niet vaak gezien. Na het blokje beeldend werken verliet de leerkracht plots de klas. Ze gaf ons mee dat ze maar een half uurtje zou wegblijven, maar dat halfuurtje veranderde in de hele verder schooldag. Gelukkig kennen de kinderen ons nu toch al wat beter en trokken we goed ons plan. We speelden pictionary, zongen en dansten nogmaals op ons lied, genoten van een (hoognodig) relaxatiemoment, … En zo zat onze donderdag er alweer op, of toch bijna, want in de avond stond er nog iets minder leuk op de planning.... We namen afscheid van Lena, de dochter van mama Lucy. Lena woont in Kenia, maar was hier een tijdje op bezoek. Het thuisfront riep haar. We zullen haar missen!

DSC_0036IMG_5295IMG_5470FullSizeRenderIMG_5472

IMG_5471

De laatste dag van de week… vrijdag! De laatste dag rond thema ‘lokale dieren’ bij de oudste kleuters. We startten de dag met een schrijfdans. Voor wie het hoort donderen in Keulen bij het horen van ‘schrijfdans’, dat is een speelse manier om de fijne motoriek verder te ontwikkelen en om de schrijfbeweging in te oefenen. Kort samengevat is dat tekenen op muziek. Ondanks dat de kinderen dit nog nooit eerder deden, deden ze dit allen heel erg goed. We waren trots op hen! Na deze oefening, trokken we naar buiten. Voor aanvang van school, verstopten we enkele dieren in de schoolomgeving. Het was aan de kinderen om twee dezelfde dieren te gaan zoeken. Een goede oefening om verschillen en gelijkenissen te leren opmerken, maar meteen ook een goed bewegend tussendoortje. Verder herhaalden we nog enkele oefeningen die we reeds gedaan hadden deze week. Herhaling is goed én leuk, het enthousiasme van de kinderen bewees dit nog maar eens!

We blikken beiden heel erg goed, en toch wel ook een beetje trots, terug op onze eerste week als ‘Juf Julie’ en ‘Juf Marte’. Deze namiddag bereiden we onze week bij de jongste kleuters voor (zal ook in thema ‘lokale dieren’ zijn) om nadien met zijn allen te genieten van een deugddoend weekend. We hebben er enorm veel zin en kijken er naar uit om het land verder te ontdekken!

PS: Geniet nog even mee van enkele foto's! Filmpjes zijn terug te vinden onder 'video's' op een andere pagina!

IMG_5477DSC_0245DSC_0212IMG_5252IMG_5269DSC_0178IMG_5002IMG_5010IMG_5475IMG_5219DSC_0197DSC_0208

Heel erg warme groetjes en tot snel!

Julie en Marte

1. Annick Van Cauwenberge:
    12 februari 2022
    Dag Marte en Julie, bedankt voor jullie uitgebreide verslag. Heel interessant. Ik ben reeds benieuwd naar volgende week en uiteraard ook naar het verslag van jullie uitstap vandaag! Groetjes uit Ronse
  2. Joseph van den berghe:
    13 februari 2022
    Dag Marte,
    Bedankt voor het verslag van de derde week. Zeer interessant . Doe zo verder.
    De groeten van ons allen.
  3. Valentine:
    15 februari 2022
    Dag Julie en Marte
    Wat leuk om jullie avonturen te volgen! Jullie zijn duidelijk goed bezig! Zoveel stralende kindergezichtjes op de foto's... super dat jullie zo inspelen op de leefwereld van deze kinderen, het beste van 2 werelden samenbrengen! Ik kijk al uit naar het vervolg... geniet van jullie onvergetelijke ervaring. Veel groetjes!😘