Week 5!

28 februari 2022 - Moshi, Tanzania

Voor onze trouwe volgers op Instagram… sorry! Afgelopen week waren we volop aan het ontdekken en aan het genieten. Hierdoor vergaten we jullie af en toe op de hoogte te houden via onze Instagrampagina. Maar geen getreur, we geven jullie graag opnieuw een uitgebreide update via dit blogbericht. Veel leesgenot!

Op zondag 20 februari liep de wekker bijzonder vroeg af. Om 5:30 om precies te zijn, want om 6:30 zou de TukTuk ons oppikken en ons richting het centrum van Moshi voeren om onze eerste gospelervaring op te doen in een lokale kerk. Ondanks dat het heel erg vroeg was, genoten we er wel van om door een ‘slapend’ Moshi te rijden. Enorm rustig in vergelijking met de drukte overdag. Nog een pluspunt van zo’n vroege ochtend was de mooie opgaande zon die prachtig op de Kilimanjaro scheen. Nog nooit zagen we de Kilimanjaro zo goed als die ochtend! Het vroege opstaan was het tijdens onze rit dus al waard.

De gospelervaring was iets minder indrukwekkend. Bij aankomst bleek de kerkdienst een uur te zijn verlaat. De kerkdienst van 7:00 was sinds een tijdje verplaatst naar 8:00, maar hiervan waren wij duidelijk niet op de hoogte, want om 6:45 waren we reeds ter plaatse. Een vriendelijke hoteluitbater die ons zag wachten, nodigde ons dan maar uit om in zijn hotel even te wachten tot dat het 8:00 was. Hij maakte ons het wachten zelf nog wat aangenamer door ons een lekker kopje thee aan te bieden. De gastvrijheid is hier zo hartelijk! Het wachten ging hierdoor snel voorbij. :)

Om 8:00 stipt begon de kerkdienst dan. Er waren niet heel erg veel mensen aanwezig in de kerk. Vermoedelijk kwam dit door het feit dat de kerkdienst om 8:00 in het Engels werd uitgevoerd. Niet veel mensen praten of begrijpen hier namelijk Swahili. Ondanks dat het heel boeiend was om eens een kerkdienst bij te wonen, bleven we wel wat op onze honger zitten. De hoge verwachtingen die we hadden rond het gospel, werden niet ingelost. Er bleek namelijk helemaal geen gospel te zijn. Er werd wel gezongen, maar niet zoals we in gedachten hadden. Omdat we hoopten dat er toch nog gospel zou komen, bleven we dan maar zitten in de kerk voor de volgende kerkdienst in het Swahili om 9:30. De kerk zat helemaal vol. Een groot verschil met de vorige kerkdienst. En… nog steeds geen gospel, maar wel al heel wat meer gezang. Een groot mannenkoor en een klein vrouwenkoortje verzorgden afwisselend de zang tijdens de kerkdienst. Het was zeker een leuke en boeiende ervaring, maar we gaan nog verder op zoek gaan naar een gospel in de buurt. Het verlangen om dit eens in ‘real life’ te bewonderen is namelijk te groot.

Na de kerkdienst, reden we wat verder de stad in. Onze TukTuk-chauffeur Abdul zette ons af in het bruisende centrum van Moshi, pal in de winkelstraten die gevuld waren met heel wat winkels en markten. We gingen er alleen op ontdekking. We bezochten winkeltjes, kregen uitleg over plaatselijke voedingswaren en Marte kocht haar eerste souvenirtje, een bandje in de kleuren van Tanzania. In de vroege namiddag reden we terug naar huis en genoten we van een lekkere maaltijd in de Honey Badger lodge, het hotel naast de deur. We verlangden al even naar een Westerse maaltijd en zondag was de dag. Julie genoot van een pizza en Marte van een Macaroni. De rest van de namiddag deden we niets bijzonders meer.

DSC_0487DSC_0486DSC_0485DSC_0484

Op maandag startte opnieuw een stageweek op school. We brachten de week door bij de oudste kleuters in thema ‘Kleuren’. Het was een kleurrijke week waarin we opnieuw naar goede gewoonte heel wat ontdekten, experimenteerden en leerden met de kinderen.

Hieronder zijn er enkele fotootjes terug te vinden van enkele activiteiten dat we deden. Het zijn er niet zo heel erg veel, want we moeten toegeven dat we deze week meermaals vergeten zijn om onze activiteiten vast te leggen op beeld. Maar niet getreurd, want deze week lopen we stage bij de jongste kleuters, ook in thema kleuren, dus tijdens volgend blogbericht mogen jullie nog wat aanvullende foto’s verwachten. :)

-       Spelen met ballonnen in verschillende kleuren

IMG_6016IMG_6019IMG_6013

-       Hoekenwerk (fijnmotorisch, sorteren, wiskundige denkoefeningen, …)

IMG_1611IMG_1613IMG_1660

-       Een zakje knutselen voor de kleurenzoektocht geïnspireerd op Mondriaan

IMG_1668

Op dinsdag na school brachten we een bezoekje aan een lokale kapper. We twijfelden al een tijdje of we ons zouden wagen aan zo’n typisch Afrikaans kapsel. Het was een hele ervaring. We wisten niet goed wat we van het eindresultaat moesten vinden (J), maar het is de ervaring die telt!

IMG_6100IMG_1634IMG_6041IMG_1646IMG_6099

Na onze laatste stagedag van de week op vrijdag, trokken we samen met Kaveni de stad in op zoek naar nog wat armbandjes, een nieuwe databundel én een leuke zwemoutfit voor Everson, de zoon van huishoudster mama Fay. We kunnen het beiden heel erg goed vinden met hem en wouden hem daarom graag eens meenemen naar het zwembad. Maar aangezien Everson nog nooit eerder had gezwommen, had hij ook geen zwembroek. We besloten dit voor hem te gaan kopen. We kochten hem een mooie polo van Nike en een blauwe zwemshort. Wat fonkelden zijn oogjes toen hij de outfit zag en nadien ook aanhad. Onze dag was helemaal gemaakt. Het maakte ons helemaal warm om hem én zijn mama zo dankbaar te zien.

Het zwemmen was wel niet voor vrijdag, want op vrijdag stond er ons nog iets anders te wachten… We ontvingen de meisjes uit Arusha opnieuw. Initieel was het de bedoeling dat wij hen zouden bezoeken in Arusha, maar omwille van een evenement hier in Moshi (lees verder), veranderden we onze plannen en kwamen ze opnieuw naar hier. Volgend weekend is het dan aan ons om hen te gaan bezoeken in Arusha.

We ontvingen de meisjes reeds in de vroege namiddag en genoten met zijn allen van een lekker drankje in de bar van het hotel. We kletsten even bij en genoten diezelfde avond nog van wat gezelschapspelen. Op zaterdag trokken we dan met zijn allen én Everson en Kaveni naar het zwembad. We beleefden een leuke zwemdag vol plezier. Voor Everson was het in het begin allemaal wel wat eng, maar stapje per stapje wende hij aan het reuze zwembad. In de namiddag was er van schrik bijna niks meer te merken. Duidelijk voor herhaling vatbaar dus. :)

IMG_6117IMG_6171IMG_6191IMG_6209IMG_6129IMG_6131FullSizeRenderIMG_6159IMG_6204IMG_6217

Tot nu toe ontdekten we voornamelijk gedurende de dag Moshi, maar we wouden graag ook eens op ontdekking gaan in de avond/nacht. Lees: we wouden eens van het nachtleven proeven en uitgaan. Zogezegd zo gedaan. Mama Lucy regelde voor ons een taxichauffeur die ons mee zou nemen op ontdekking in het nachtleven. Hij bracht ons naar leuke bars, een festival en een discotheek. De nacht vloog voorbij. Opnieuw voor herhaling vatbaar! (Enkele filmpjes te zien onder 'Video's)

IMG_6225IMG_1703

Zondagochtend piekte het toch wel een beetje… Enkelen onder ons hadden naweeën van de nacht :), maar die lieten we snel verdwijnen door een goed ontbijt en meteen een nieuwe uitstap. We namen de TukTuk naar hét evenement hier, namelijk de Kilimarathon. Elk jaar wordt er aan de voet van de Kilimanjaro een marathon georganiseerd. Je kan als deelnemer 5, 21 of 42 kilometer lopen. Dit jaar bestond de marathon 20 jaar, een speciale editie dus. We gingen er naartoe om de festiviteiten waar te nemen en om van de sfeer te proeven. Julie kocht hier ook een armbandje in de Tanzaniaanse kleuren, toevallig van dezelfde meneer waarbij Marte haar bandje kocht. Hij herkende Julie meteen en stond dus te springen om nog wat bandjes te verkopen ;). Het was er wel enorm warm… eigenlijk te warm. We kregen het alle 4 als snel te heet en zochten wat schaduw op. We genoten dan maar van de sfeer vanuit een tent. Het was leuk om te zien dat er ook heel erg veel blanke mensen deelnamen. Marte had bij het zien van de marathon zelf wat spijt dat ze niet had deelgenomen… (Filmpjes van de marathon te zien bij 'Video's)

Rond de middag verlieten we de marathon en trokken we opnieuw de stad in. We lieten de meisjes van Arusha de winkels en markten zien. Zelf hadden ze dit nog niet ontdekt in Arusha. Later die dag stond er niet heel erg veel meer op de planning. Naar goede gewoonte dronken we nog iets in de bar van het hotel en speelden we wat spelletjes.

En voor we het wisten was het opnieuw maandag en maandag betekent stage. We begonnen onze stageweek bij de jongste kleuters in thema kleuren. De meisjes van Arusha gingen mee met ons naar school en observeerden hoe het er hieraan toe gaat bij ons op school. Ze hadden gelukt, want het was geen doordeweekse schooldag. Vandaag werd de naaischool officieel geopend hier op school. Deze opening ging gepaard met een speech van mama Lucy, enkele drankjes en versnaperingen.

IMG_1725IMG_6280IMG_6280IMG_6272

Na de lunch keerden ze terug naar Arusha. We kijken alvast uit naar het weekend bij hen in Arusha. We zullen daar een slangendagtocht doen. We zijn benieuwd!

Tot hoors!

Jullie favoriete Tanzaniaantjes Julie en Marte

XXX

1. Annick Van Cauwenberge:
    28 februari 2022
    Lieve Marte en Julie, onze koffers zijn gepakt. Nog 3 keer slapen en dan - laat ons hopen dat de PCR-testen negatief zijn... - richting Zaventem. Eerst nog even een paar dagen in Zanzibar en dan rechtstreekse vlucht naar Arusha!!! Papa en ik kunnen niet wachten. :)
  2. De Poorter Dirk:
    28 februari 2022
    Alweer een prachtig verslag van de voorbije week ! Jullie schrijven heel goed, gestructureerd, vlot leesbaaar. En heel veel mooie foto’s ter illustratie. Amuseer jullie verder goed en tot binnenkort!
  3. Joseph van den berghe:
    1 maart 2022
    Dag Marte en vriendinnen;
    Wekelijks lezen we prachtige verslagen, die vlot en goed verstaanbaar zijn. Het is alsof we ook ter plaatse zijn. Nu Mama en Papa op komst zijn gaat het nog mooier worden. We wensen jullie nog veel zonnige dagen en tot later.

Oma en Pepe
  4. Opa en meme.:
    1 maart 2022
    Dag Marte en Julie, we hebben terug genoten.
    Wat een belevenis, spijtig dat wij al zo oud zijn.
    Het is de moeite , gelukkig kunnen we jullie ook goed volgen.
    Mama en papa staan ook klaar om aan het avontuur te beginnen.
    Gisteren heeft de dokter bij mij geweest en ik ga nog veel geduld moeten hebben, maar alles komt goed.
    Nog veel plezier en blijf genieten.
    Groeten en kus en tot later.